Nolerviks krönika:
”Allt var upplagt – då sabbades festen”
Allt var så upplagt på Stortorget i Östersund! Närmare 20 000 människor på plats. Och alla OS-hjältarna var där.
Relaterat
Det var läge för fest, stämning och hyllningar. Det var bara att sätta sista skottet i sista stå.
Då sjabblade arrangörerna bort det. Dåligt ljud, inga bilder från scenen på storbildsskärmarna och en orkester som troligen fanns någonstans i bakgrunden, men som jag aldrig hörde. Men som borde ha varit på alerten och spelat i takt till att alla hjältarna kom upp på scenen.
Dålig närkontakt alltså. Det var som om det bländande ljusspelet, den ögonflimrande tekniken och partygubben på scenen tog över hela föreställningen.
Dessutom en landshövding som läste alldeles för tyst innantill (?) och som inte hördes mer än sporadiskt, och så till detta den blåklädde på scenen som hela tiden uppmanade oss att jubla eftersom det minsann spelades in en film – vi var alltså där som statister?
Nej, med sådana arrangemang kan Östersunds kommun glömma framtida stora mästerskap. Det här var för amatörmässigt. Det här var inte ett föreningsmöte med lokala skidklubben, det var ett av de största idrottsögonblicken i Östersunds historia (hittills) och då får man inte sabba hela festen!
Vi 20 000 länsbor som var där hade varit värda mer respekt.
Tur då att OS-hjältarna var där, och att de bjöd på sig själva. Tack vare värmande aktiva, tålmodig, förväntansfull publik och en Lotta Löfgren från lokalradion som rutinerat på något sätt höll ihop det hela gick jag ändå därifrån med hyfsat varma kinder.
Det går naturligtvis inte att helt dissa en kylslagen kväll med säkert över tjugo tusen människor på torget i Östersund och alla dessa idrottshjältar på plats. Både gropen i mitten och ytorna runt om och ända ner mot gamla Skivhörnan var alldeles svarta av människor som hade tagit sig dit i marskvällen.
Och vi hade alla under en timmes tid lyssnat, förundrats och häpnat, inte bara över de aktiva idrottarna, utan även över det sprakande ljusspel som vandrade över torget alltmedan vi stod där och skrek oss hesa till Tina Turners The best.
Och den som fick varmaste applåderna av alla, det var – om jag bedömer det hela utifrån min horisont på en betongsugga vid Landbys – Anders Södergren. Det var standing ovations för en tvättäkta hero!
Tvåa i min egen lilla favoritlista kom Helena Jonsson, och trea Charlotte Kalla.
Vi älskar OS-guld och vi älskar våra hjältar. De har åkt, curlat och skjutit sig in i våra hjärtan och vi ryser och får tårar i ögonen när de kommer tillbaka och visar upp sig för oss på det lokala torget.
Och Anders Södergren greppade micken precis när alla skulle gå av och vände sig mot publikhavet och jag tror han sa något i stil med:
– Tack allihop, det här är bland det grymmaste jag varit med om någon gång!
Och när landshövding Britt Bohlin slutligen släppt sin papperslapp och tittade ut över folkmassan kunde hon också släppa loss:
– Det här var häftigare än Lady Gaga!
Det borde hon ha sagt till alla. När ljudet var påslaget.
20 000 på plats, visst blev det en fest, trots allt.












































Senaste kommentarerna:
Skrivet 3 mar 2010 23:54 Björn (Ej registrerad)
Dåligt ljud och taskig inramning har det varit vid flera liknande tillfällen.... invigningen av torget och sedan Vinterfestivalen var samma upplevelse.
Skrivet 4 mar 2010 02:06 Joachim (Ej registrerad)
- Vinterstaden buller och bång på stora trumman, synd då att en treåring mixat ljudet.
+1 Södergren på scen - det var härligt att se!
+2 Tyckte att Kjellerstedt hade en fin sångröst.
+3 Kul med mycket folk.
Skrivet 4 mar 2010 08:12 Tomas Magnusson (Ej registrerad)
Som vanligt räknar arrangören med: Ähh! Det kommer väl ett par tusen. Varvid PA firman i fråga får betalt för att göra ett "gig" för ett par tusen personer. Jag tycker riktigt synd om de personer som arbetar med ljudet på den här typen av arrangemang i Östersund. Det är nämligen samma visa varje gång.
Man får vad man betalar för...
Skrivet 4 mar 2010 09:08 F d gympamajje (Ej registrerad)
Bra Nolervik! Modigt att du vågar säga ifrån! Uselt av landshövdingen att läsa innantill. Hon hade tydligen ingen egen upplevelse av OS-skidåkningsframgångarna och kunde inte återge den minsta lilla känsla. Det här hade du eller Jens Nilsson gjort tio ggr bättre. Skandal också att blanda in alkoholförtäring i denna idrottshyllning där friskvårdstänkande och hälsa borde lyftas fram som Östersunds verkliga ledmotiv!
Skrivet 4 mar 2010 09:43 Pär (Ej registrerad)
Fråga: Hur mycket skall man lägga på en sån här hyllning så?
Kan tänka mig att budgeten var ca 100 000 kr.
Vill man ha Nolerviks storbildsskärm kostar det 50 000 kr extra.
Större ljud & ljusanläggning kostar ca 20 000 extra
Personalkostnad för planering ca 10 000 kr extra
Större scen ca 10 000 kr extra
Osv....
Vad tycker Nolervik det skall kosta?
300 000 kr?
500 000 kr?
Skrivet 4 mar 2010 09:50 Anneli (Ej registrerad)
Men det ska då gnällas jämt och ständigt!
Trodde ju i min enfald att tillställningen var till för att vi vanliga soffpostatisar skulle få visa vår uppskattning till dessa fantastiska idrottsmän och kvinnor - inte att VI återigen skulle bli underhållna....
Jag hoppas, hoppas, hoppas att alla dessa "grymma" olympier fick med sig något av den värme, kärlek och uppskattning vi så gärna vill ge dem, när de gick av scenen. Anders slutord ger ju en liten förhoppning om det i alla fall...
Sedan både såg och hörde alla i mitt sällskap hur bra som helst, fastän vi stod nästan allra längst bak...... Men vi kanske inte är så kräsna eftersom vårt syfte med besöket var av annan karaktär.....
Skrivet 4 mar 2010 10:02 Ulf (Ej registrerad)
Håller med Nolervik på samtliga punkter men varför inte andvända Jämtkraft Arena det borde väl höra ihop med dessa arrangemang och där finns det utrymme så att alla OS delegater får plats på scen utan att trängas och all besökare ser det som händer !
Skrivet 4 mar 2010 10:02 T (Ej registrerad)
Suck.. Ibland undrar man om det bara ska gnällas för gnällandets skull! Där jag stog var det bra ljud och inget problem att se olympierna. Och det var inte trångt heller..
Skrivet 4 mar 2010 10:47 Stefan Nolervik (Ej registrerad)
Jag vill bara konkretisera det jag skrev om att de aktiva på scenen borde ha visats på storbildsskärm. Jag räknade till minst fem skärmar på plats. Ingen av dem användes när idrottarna fanns på scenen. Jag är ingen tekniker men funderar över om det inte skulle ha gått att ställa en kamera framför scenen, koppla den till befintlig teknik och visa på skärmarna som redan fanns på plats. Någon fingferfärdig hobbytekniker hade säkert fixat det till billig kostnad för kommunen.
Skrivet 4 mar 2010 11:22 S-O Edlund (Ej registrerad)
Många verkar leva med följande devis"gnälla bör jag annars dör jag"
Mitt sällskap och jag både såg och hörde alldeles utmärkt.
Skrivet 4 mar 2010 11:33 Pär (Ej registrerad)
"Någon fingerfärdig hobbytekniker"....?
De proffessionella skaparna och ägarna av utrustningen för installationen skulle nog inte släppt någon sådan i närheten av sin utrustning.
Om du är ute på ett jobb för ÖP skulle du då låta en "hobbyfotograf" låna din dyra kamerautrustning för att ta några bilder? Finns många liknelser att ta till...
Verkar som att du här gjort allt för att få igång någon gnällig debatt och för att skapa rubriker.
Men till nästa stora arrangemang tycker jag att du skall skriva och debattera det i förväg istället så slipper alla sucka i efterhand.
Det var skitkul att vara där och folk jag pratade med trodde aldrig att det skulle komma så många till torget. Fick ju parkera bilen på Campus! Kanske Nolervik skall klaga på kommunen som inte skottade upp Storsjöns is så man slapp gå så långt!
Skrivet 4 mar 2010 12:57 Jättenöjd besökare (Ej registrerad)
Det fanns inga storbildskärmar. Jag tror att det kostat minst 100 000 att ta upp en bildskärm.
Det man visade på bild var så vitt mitt begränsade tekniska kunnande uppfattade bara vita dukar (hjärtan) på vilka man med så kallade videokanoner kunde projicera videoninspelningarna från OS.. Det hade alltså inte gått att visa vad som hände på scen.
För övrigt tycker jag , och det tyckte nog även olympierna, att det var en fantastisk kväll!!!
En höjdpunkt av många kommande i länets idrottshistora.
Skrivet 4 mar 2010 12:58 Martin Kjellerstedt (Ej registrerad)
Det är jag som var "den blåklädde på scenen som hela tiden uppmanade oss att jubla eftersom det minsann spelades in en film".
Anledningen till att jag upplyste publiken om att de gärna fick jubla, även då det inte var några olympier var på scenen, var för att alla OS-deltagarna ska få en film från kvällen. Även de som för tillfället inte var på plats. Tanken var alltså att ge publiken en möjlighet att tjoande hälsa till dem också, och naturligtvis inte att nyttja den fantastiska publiken som statister.
Angående att orkestern inte var alert, och på eget bevåg spelade då olympierna gick upp, var för att den då inte var på scenen. Helt enligt det schema som orkestern fått.
Jag antar att det är jag som är "partygubben" också. Det är tråkigt att du upplevde det som att jag tog över, det var naturligtvis inte min avsikt. Tanken var att få igång publiken och skapa en kul stämning.
Avslutningsvis, jättekul att så många olympier och så många Östersundare kom! Vilken kväll!
Skrivet 4 mar 2010 13:09 Stefan Nolervik (Ej registrerad)
Hej Martin!
Det var inte min mening att förminska dig som höll igång publiken, det kanske till och med var elakt skrivet, det vill jag be dig om ursäkt för.
Ja, jag håller med dig om att det var en fantastisk kväll, som hade kunnat vara ännu bättre med lite justeringar. Bättre ljud bland annat, och bättre användande av orkestern till exempel. Allt för att på ett bättre sätt bekräfta den stora publik som var på plats. Många hade åkt många mil men varken hörde eller såg något. Det var trist.
Skrivet 4 mar 2010 13:43 John Persson (Ej registrerad)
Som vanligt handlar det om ekonomi. Att ljudkvaliteten var god hos en del av publiken råder det nog inga tvivel om. Att sen mänden ljud samt upptäckningsområde inte räckte till är bara att beklaga. Detta är en ekonomisk fråga för de styrande. Tyvärr är det inte första gången vi får denna typ av kritik. Rent tekniskt ser jag ingen svårighet att täcka torgets alla ytor med ljud för oss på ett fullgott sätt.
Men vad får det kosta, vem skall betala?
Vi bedriver inte heller ngn form av ideell verksamhet utan tar betalt för våra uppdrag, såsom de allra flesta entreprenörer.Videobiten kan jag tyvärr inte svara för då det är en annan entreprenör som levererar detta ,men sanolikt är det en beställningsfråga. Men återigen varför skall någon glad amatör lösa detta då det finns entreprenörer som kan leverera detta utan problem i Jämtland. Ordet billigt börjar stå mig upp i halsen, ett uttryck används allt för ofta i Jämtland.
Med vänliga hälsningar John Persson PAAB
Skrivet 4 mar 2010 14:04 Torben (Ej registrerad)
Jag håller med Nolervik på många punkter. Ljud och bild var undermålig. Helt klart.
"Jättenöjd besökare" har dessutom fel. Det hade fungerat alldeles utmärkt att rigga kameror på scen och använda de videoprojektorer som fanns för att visa upp scenen på skärmarna. Jag tror inte att Nolervik var allvarlig när han menade att "Någon fingerfärdig hobbytekniker" hader kunnat fixa det, men han har rätt. Det hade gått att fixa med rätt enkla medel.
Till Martin Kjellerstrand. Du gjorde ett bra jobb på scen och verkade hurtig. Det jag skäms över så här i efterhand är den tafatta publiken. Där står några av landets största idrottshjältar bara några meter ifrån oss, men publiken klarar nätt och jämt att jubla. Det applåderades för fasen knappt. VÅGA skrika ut er glädje nästa gång. VÅGA visa dessa hjältar vad de betyder för oss. Annars behöver ni inte bemöda er med att åka dit.
PLUS: Martin Kjellerstrand som trots allt försökte få igång allihop.
MINUS: Löjligt passiv publik.
Skrivet 4 mar 2010 14:28 Joachim (Ej registrerad)
John Persson, PAAB:
Tack för ett klargörande. Då känner vi till förutsättningarna.
Skrivet 4 mar 2010 18:07 Anders (Ej registrerad)
Stefan Norlevik, egentligen är detta väldigt enkelt. Som Journalist kan du göra ett val, antingen väljer du att inta en positiv attityd och gör en krönika som lyfter fram det fantastiska som vi Östersundare och länets olympier fick uppleva på torget igår. Eller också väljer du att fokusera på att skriva ner arrangemanget och de personer som jobbade med det. Jag och min familj gick hem med ett leende igår, de vänner och kollegor jag pratat med under dagen delar känslan av att det var en kanonkväll som etsar sig fast för lång tid framöver, oavsett var de stog på torget. Detta var ett unikt tillfälle för oss jämtar som kanske aldrig kommer åter igen. Visst, ljudet kan ha varit bättre, men Stefan...Varför anlägga denna negativa, tråkiga och destruktiva attityd i en hel artikel som majoriteten av oss trodde skulle vara positiv när vi förväntnsfullt slog upp tidningen i morse? Det blev tyvärr ingen bra morgon vid kaffekoppen...Martin, Lotta och Bandet tack för ett bra jobb igår!
Skrivet 4 mar 2010 22:27 Pär (Ej registrerad)
Nolervik! Om du nu vill be konferencier Martin om ursäkt och komma med konkretiseringar bör du göra det i tryckt form i tidningen istället.
Jag tror nog att du, med din halvsida om hur festen sabbades, har satt ett fett negativt avtryck som tyvärr drabbat dem som gjorde ett jobb med glädje och stolthet vid denna hyllning.
Jag vet inte hur många som läser kommentarerna här på webben men knappast lika många som sett din "krönika" i tidningen.
Som seriös journalist trycker man väl inte det man inte kan stå för seda. Eller?..
Men jag vet inte hur du vill att läsarna/prenumeranterna skall se på dig.
Skrivet 4 mar 2010 23:04 Kajsa (Ej registrerad)
Oavsett att jag inte var där, så vilag försvara Noleviks kritik.Jag hr läst flera som kritiserar samma saker. För det första, man får det man betalr för? Budgeten för den här sk Vintefestivalen är 4000 000 = 4 miljoner kronor,Då borde väl de kronor som behövts för att få riktigt bra ljus och ljud vid att sånt här tillfälle prioriterats.Varför inte Jämtkraft Arena - Ja, det kan man fråga sig, Den anläggningen har ju kostat åtskilliga miljoner, vilket förvisso Stortorgs eländet också gjort,men Jämtkraft arena är väl ialla fall bättre disponerat föäratt både publik och Os medaljörer ska få en bra plats. Den arenan är ju byggd för att svälja stora folksamlingar.
Så detta ljusspel, det är ett elände, det såg vi som tittade på Tv, ljusmakarna till vinterfestivalen är sig sjäva nog. Huvudsaken att det glittrar och lyser, sedan att glittret försvårar att se det man vill se OS medaljörerna, det struntar ljusmakanrna i. Landshövdingens tal, rösten är inte så stark, men bra ljud går att fixa
Skrivet 5 mar 2010 11:50 Tomas Magnusson (Ej registrerad)
Nolervik försöker nog bara vara cool. Gonzojournalistiken ligger inte för dig. Man måste ha lite pondus för det.
Försök inte gå i Hunter S Thompson´s fotspår, du gör bara bort dig.
Skrivet 5 mar 2010 16:54 Oloph s. A (Ej registrerad)
Jag måste här försvara Nolerviks inlägg ur några synvinklar. En händlese av den här magnituden bör bevakas av media på ett kritiskt sätt. Vi har höga ambitioner beträffande vinteridrottande o förhållande till de idrottsstjärnor vi så gärna vill ha kvar här. Då kan det faktiskt vara oerhört viktigt hur man hanterar en sån här händelse rent tekniskt. Det kanske kan upplevas negativt, men jag tycker ändå att Nolervik är konstruktiv på många plan. MAn kanske inte alltid heller behöver en coverorkester vid såna här sammanhang. Nya grepp , musikformer? Kanske framför allt inte SAMMA person som tokroligt ska dra igång publiken varje gång vid skidskyttetävlingar eller liknande. På det hela taget var det ändå en bra o mycket trevlig tillställning.
Skrivet 5 mar 2010 17:02 Daniella (Ej registrerad)
Alltså.. varför gnälla hela tiden?? Varför inte uppskatta att det ställdes till med fest och ja.. visst kan jag hålla med om att scenen borde visats på det skärmar som var.. Men skitsamma!! Stämningen var underbart å jag längtade såå till Yran.. Och Martin är lika bra som alltid att få igång publiken.
Det jag kan spontant kan tycka är att Kommunen kanske ska lära sig att när det händer nått sånt här går Östersundarna man ur huse för att fira och festa.
Jag tycker det var skitskoj och helt otroligt roligt att så många kom!!
Och Stefan.. Det är vår i luften.. Positivt tänkande!! =)